Garcinia Cambogia

Garcinia grunderna

Garcinia cambogia extrakt (GCE) kommer från en tropisk frukt odlad i Indien och Sydostasien. Det aktiva i http://www.rasaivikt.se och dess beståndsdel har identifierats: citronsyra (CA). Den sägs kunna blockera fett och ta bort aptiten. Det hämmar ett nyckelenzym, som kroppen behöver göra fett från kolhydrater. Det stänger av aptiten genom att öka serotoninnivåerna; Låga serotoninnivåer är förknippade med reaktiv ätning och depression eller känslomässiga invändningar mot mat.

Det påstås minska magen fett, undertrycker aptit, kontrollerar emotionell ätning och förändrar kroppssammansättningen genom att öka mager muskelmassa. Det producerar inte bara viktminskning, men det förbättrar också den totala hälsan. Det sägs minska kolesterol, och triglycerider med ca tio till trettion procent och höja nivåerna av megabra kolesterol.

Garcinia ur ett kvalitetsperspektiv

En oberoende analys visade att vissa märken innehåller mycket färre av den aktiva beståndsdelen än vad som hävdades i produktblad och marknadsföring. Konsumenter rekommenderas att leta efter minst 50% GCE med kalium men utan fyllmedel, bindemedel eller konstgjorda ingredienser.

Det ska tas på tom mage 30-60 minuter före en måltid. Resultatet ökar med dosering, men doser över 3 000 mg per dag ska gå igenom med din läkare.

Dr Benny rekommenderar en dos av 500-1000 mg Garcinia cambogia kalium före varje måltid. (Vissa experter tror att kaliumsaltet är effektivare än andra formuleringar.) Han säger att han inte ska ta det om du är gravid eller ammar eller om du har Alzheimers sjukdom eller andra former av demens, eftersom det kan förvärra demens. Om du har diabetes kan det orsaka hypoglykemi, och om du är på statin kan det öka risken för skadliga biverkningar som rabdomyolys eller muskelnedbrytning.

 

Benny motsätter sig: han föreslår att det kan producera viktminskning utan kost eller motion, men han rekommenderar tydligt att det används tillsammans med motion och korrekt portionerade måltider.

Garcinia forskning

Med Dr Bennys utfästelse var jag inte villig att helt enkelt acceptera hans ord för underverk av Garcinia. Jag gick till PubMed, där en sökning på hydroxycitrinsyra tog upp 64 artiklar. Vissa var irrelevanta, och de relevanta innefattade många djurstudier och ett mindre antal mänskliga studier med inkonsekventa resultat.

Vi satte en råtta på en kolesterolhaltig diet som fick en annan Garcinia-art (atriviridis) hade en tendens att minska fettnivåerna och fettavsättning i aortan. Citronsyran orsakade medfödda defekter hos råttor. En annan råttstudie visade att det minskade kroppsviktsförändringen och uppkomsten av visceralt fett genom att minska matintaget men hade ingen varaktig fördelaktig effekt på hypertriglyceridemi och hyperinsulinemi. Ännu en råttstudie visade att den undertryckte ackumulering av kroppsfett men var giftig för testiklarna.

För att försöka förstå de inkonsekventa resultaten, har Sven et al. Gjorde en systematisk översyn av de publicerade randomiserade kontrollerade studierna (RCT) från och med 2011. Deras analys visade en liten statistiskt signifikant skillnad i viktminskning (1,75 kg vs 0,88 kg, mindre än 2 pund). De kommenterade att studierna alla hade metodiska svagheter, så dessa resultat kan bero på utanförliggande faktorer (skräp i / sopor). De två studierna med den bästa metoden fann ingen statistiskt signifikant skillnad från placebo. Biverkningar var dubbelt så vanliga med Garcinia (huvudvärk, illamående, övre andnings- och gastrointestinala symptom). Författarna avslutade:

Som en sista tanke kan vi inte noggranna betona vikten av konsistens och hålla fokus. Dina träningspass bör inte vara två timmars angelägenheter – varje besök i gymmet måste vara snabbare och intensivt. Med det som din guide och efter den tunga planen som anges här kan vi inte lova att det blir lätt, men resultaten ska vara värda varje droppe svett. Tänk bara, 10 mer muskulösa pund kan vara enbart en månad bort.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *